تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/19 - 06:52
کد خبر: 498633

نگاهی بر بازار عرضه و تقاضا در آخرین روزهای سال؛

چالش‌های بازار شب عید/ دولت در سازماندهی و نظارت بر عرضه کالا و خدمات ورود خواهد کرد؟

چالش‌های بازار شب عید/ دولت در سازماندهی و نظارت بر عرضه کالا و خدمات ورود خواهد کرد؟

اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور پیرامون شیوه سازمان ‌دهی دولت به بازار شب عید حواشی زیادی را ایجاد کرده است که برخی از گروه های سیاسی نیز با دامن زدن به آن مدعی شده اند که دولت بازار را به حال خود رها کرده و به بازاریان سپرده است این درحالی است که دولت در تلاش است تا  در عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی بوسیه وزارت‌خانه های مختلف ورود نماید.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که مردم با حضور خود در پای صندوق رای در یازدهم اسفند، پیام خود به همه مسئولان و افراد تصمیم‌گیر و تصمیم ساز کشور مبنی بر لزوم وحدت و تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی را مخابره کردند، اما در روزهای گذشته و مخصوصا پس از اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور برخی از جریان‌های سیاسی مدعی شدند دولت بازار را به حال خود رها کرده و به بازاریان سپرده است.

صحبت‌های حاشیه ساز معاون اول رئیس جمهور 

اخیرا در تداوم اقدامات مختلف دولت برای کنترل بازار شب عید و ماه رمضان، معاون اول رئیس جمهور با برخی از صنوف دیدار داشت است و با تاکید بر اینکه امروز هم حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور جز با همراهی و مشارکت بازار و بخش خصوصی میسر نیست، تصریح کرد: نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها صرفا با اقدامات دولتی و برخورد های تعزیراتی ساماندهی نمی شود بلکه این خود بازاریان و اصناف هستند که با هماهنگی می‌توانند بر بازار به نحو مطلوب نظارت کنند و انتظار دولت از بازاریان این است که به ویژه برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان نسبت به نظارت و کنترل قیمت ها توجه جدی داشته باشند.

این اظهارات حواشی زیادی را ایجاد کرده است که برخی از گروه های سیاسی نیز با دامن زدن به آن مدعی شده اند که دولت بازار را به حال خود رها کرده و به بازاریان سپرده است این درحالی است که دولت در تلاش است تا  در عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی بوسیه وزارت‌خانه های مختلف ورود نماید.

 وضعیت اجناس و کالاهای اساسی

امسال بنا به دلایل مختلف، اجناس و کالای اساسی به خوبی برای ایام ویژه مثل عید نوروز و ماه مبارک رمضان از سوی دولت و اصناف تامین شده است.  اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات تهران در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور خطاب به اصناف و بازاریان گفت: خوشبختانه امسال بنا به دلایل مختلف، اجناس و کالاهای اساسی به خوبی برای ایام ویژه مثل عید نوروز و ماه مبارک رمضان از سوی دولت و اصناف تامین شده است که همین موضوع باعث می شود اصناف بتوانند به تنهایی نیازها و تقاضای بازار را به خوبی تهیه و تامین کنند.

وی افزود: مطمئنا دولت با توجه به اینکه امسال مشکل خاصی در تامین بسیاری از اجناس و کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد، بخش زیادی از کار را بر عهده بخش خصوصی و اصناف و بازاریان گذاشته، اما این بدان معنا نیست که دولت توانایی نظارت بر بازار را ندارد و همه چیز را به اصناف سپرده است.

این فعال صنفی ادامه داد: اصناف و بازاریان همواره جلسات و نشست های هماهنگی را با مسئولان دولتی برگزار کرده و مطمئنا حمایت های دولت همواره شامل حال اصناف شده است. در واقع چون امسال شرایط مطلوبی و خوبی بر بازار حکمفرماست، نیازی به ورود آنچنانی دولت به بازار نخواهد بود و مطمئنا اصناف وبازاریان به خوبی از پس کار در ایام عید و ماه مبارک رمضان بر خواهند آمد.

کارگر با اشاره به اینکه دولت همواره در کنار اصناف و بازاریان بر روند بازار نظارت دارد، گفت: ما از اوایل فصل زمستان جلسات مختلفی را با مسئولان  دولتی، سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف برگزار می کنیم تا بتوانیم در شرایط خاص به خوبی بازار شب عید را تامین و کنترل کنیم. به ویژه آنکه عید امسال تقارن پیدا کرده با ماه مبارک رمضان که ما در این راستا با حمایت دولت، پیش بینی های لازم را در عرضه و تقاضای بازار پیش بینی کرده ایم.

قرار بود در نمایشگاه بهاره قیمت پوشاک تا 60 درصد زیرقیمت عرضه شود. اما ظاهرا این برنامه تغییر کرده و فقط 20 درصد زیر قیمت مغازه های سطح شهر عرضه می شود. به گزارش اکوایران، تقریبا دو ماه قبل بود که اتاق اصناف تهران اعلام کرد در نمایشگاه های بهاره قرار مواد با کمترین میزان تخفیف و پوشاک بهاره با بیشترین میزان تخفیف عرضه شود.

اختلاف‌های آماری اتاق اصناف و صمت بر سر قیمت پوشاک

قرار بود که مواد غذایی بین 6 تا حدود 20 درصد و سایر اقلام بیش از 20 درصد و پوشاک تا 60 درصد با تخفیف عرضه شود. اما اخیرا محمد مهدی برادران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت صمت اعلام کرد: در حوزه تامین بازار پایان سال پوشاک برنامه ریزی شده که کالاها بیش از 20 درصد زیر قیمت ماه های گذشته در نمایشگاه های بهاره عرضه شود. بنابراین کاهش قیمت پوشاک در اسفند نسبت به ماه های قبل برای مردم ملموس خواهد بود.

او افزود: بازار این کالاها به صورت مستمر رصد می شود و در برخی گروه ها باید تلاش شود کالاهای با کیفیت بهتر در اختیار مردم قرار گیرد. به گفته برادران، کاهش قیمت پوشاک در آستانه شب عید یک کار جمعی بوده که از سوی تولیدکنندگان انجام شده تا هم مردم بتوانند از پوشاک مناسب استفاده کنند و هم با کالاهای قاچاق مقابله عملی انجام شود.

او با اشاره به اینکه بخشی از کالاهای قاچاق در بازار فیک یا استوک یا کالاهای مصرف شده هستند که از نظر بهداشتی مشکل دارند، گفت: به دنبال این هستیم که مقابله جدی تر در این حوزه انجام شود. برادران گفت: امسال پنج طرح در حوزه مبارزه با قاچاق در بخش های لوازم یدکی، لوازم خانگی، کالاهای دخانی، محصولات آرایشی و بهداشتی و پوشاک شروع شده که در حال انجام است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top